Skip to content

setembre, 2018

08setembre(setembre 8)3:00 pm09(setembre 9)9:00 pmMÉS AMUNT DELS 2MIL: PIC DE VENTOLAU (2.853 M)Ascensió al pic de Ventolau pels estanys de la Coma del Forn

Més

Detalls de l'Activitat

Aquesta bella excursió permet conèixer els desconeguts paratges dels torrents de coma del Forn i de Mascaró. En arribar al coll de Ventolau, la panoràmica s’obre a l’idíl·lic paratge dels Tres Estanys, una incomparable comunió d’estanys i prades. Durant tota aquesta excursió, es troben antigues cabanes d’observació de la Guerra Civil, algunes encara ben conservades, principalment les situades a la cresta de les carenes, ja que aquesta zona formava part d’un front que va estar tota la guerra estabilitzat. Finalment, el pic de Ventolau (2.851 m) és un mirador privilegiat de les extenses zones lacustres dels Tres Estanys i dels estanys de la Gallina i de Vedos, així com del pic del Mont-roig.
Ruta senyalitzada parcialment.

Per arribar al refugi de la Pleta del Prat des de Sort, cal seguir la C-13 cap al N fins a Llavorsí, on caldrà girar a la dreta per la carretera L-504, que s’endinsa per la vall de la Noguera de Cardós fins a una nova cruïlla, una petita rotonda que separa la carretera de la vall de Cardós (a l’esquerra; la mateixa L-504) de la de vall Ferrera (a la dreta; la L-510). S’ha de seguir per la primera fins al poble de Tavascan (20,5 km). Just a la sortida de la població, s’ha d’agafar una carretera que surt a l’esquerra (al costat mateix de la central hidroelèctrica) i que, després de 12 km, arriba a l’esmentat refugi.

Es recomana, però, deixar el vehicle a l’aparcament de Quanca (1.380 m) i fer caminant els 3,9 km de carretera fins a la pleta del Prat per apreciar la vall de Tavascan i la seva transició cap a entorns més alpins. Amb això, la ruta dobla el seu recorregut i s’allarga a les 8 h.

0,00 km (1.720 m). Refugi de la Pleta del Prat. Situats davant del refugi, cal remuntar per la dreta del torrent de Mascaró en direcció O. En arribar a l’aiguabarreig d’aquest torrent amb el barranc de la Coma del Forn (1.830 m), se segueix aquest darrer per l’esquerra igualment cap a ponent. La pujada s’accentua per superar la graonada que amaga la part alta de la petita vall de Mascaró. Després el pendent minva i s’ha de travessar de nou el torrent per continuar ara pel seu marge dret fins a arribar a un clot sec, a 2.328 m d’altitud.

2,10 km (2.428 m), 2 h 35 min. Estanys de la Coma del Forn. Petits estanys envoltats de prats on hi ha les restes d’una cabana. Es continua remuntant pel cantó esquerre del torrent superant petites graonades. Més amunt, el curs d’aigua desapareix entre les tarteres. A l’esquerra (S) s’acaba la carena que separa la ruta del torrent de la coma del Forn per donar lloc a una ampla capçalera conjunta de la coma del Forn i de la de Mascaró.

2,40 km (2.450 m), 2 h 55 min. Des d’aquesta capçalera, es poden assolir els colls de la coma del Forn i dels Tres Estanys, així com els cims dels Tres Estanys, Ventolau i Costa Blava. Cal continuar l’ascensió cap al NO per la gran i inclinada tartera que es desprèn del coll.

2,90 km (2.674 m), 3 h 35 min. Coll de Ventolau. Es troben les restes d’una cabana d’observació de la Guerra Civil. Cal girar al N i guanyar el fort desnivell del con final del cim. Sempre pel vessant de Mascaró (E), i per una tartera de llicorella desfeta, finalment es corona el pic de Ventolau.

3,51 km (2.851 m), 4 h. Pic de Ventolau. Per tornar es desfà el camí.

7,01 km (1.720 m), 6 h 35 min. Refugi de la Pleta del Prat. Fi de l’itinerari.

Hora i lloc de trobada: Dissabte 8 a les 15 hores al Clos Arqueològic Torre Llauder. Desplaçament en cotxes particulars. Pernocta dissabte al refugi de La Pleta del Prat.
Preu: socis federats gratuït; socis no federats 5€; No socis federats 8€; No socis no federats 13€. Inscripcions a la nostra seu o bé al telèfon 93 755 08 37. Despeses d’allotjament i desplaçament no incloses.